12 maj 2008

Kul i Bohuslän

Pontus låter mig veta att han å Ted ska upp och rycka sten i Bohuslän över helgen och undrar om jag är sugen på att hänga med. Klart jag är. Det är inte bara vi som ska göra samma sak, /F med familj, Kalle, Martin, Walker, Lina, Emil m.fl. Väderpresentatören målar stor sol och pratar om högsommarvärme inför helgen och om han varit sendare hade han kanske skojat om att det blir sticky – sticky som i att tank-topen klibbar fast på ryggen och sedan levererat ett hemmagjort sendarordspråk:

-Du vet att det är sticky när biceps suger sig fast på latissimus.

Min första tanke när jag inser att jag ska till Bohuslän utan rack och rep är att det är mot mina principer, innan jag smått överraskad inser att jag inte har några sådana principer.

Helgen startar på fredagseftermiddagen med skuggiga sprickor på Ulvåsen med Råggan. Lite jamfest innan boulderfest är fin set-up för ett veckoslut. Ulvåsen är ett av få alternativ när hettan dallrar i götet. Sol först framåt sen eftermiddag håller klippan sval och myggrik. Tickat blir en eventuell förstarepp av Lule-Stefan å Patriks korta, branta och breda Kolla, ett ufo! Frasig, jordig och mossig gav ett intryck av FA men som Råggan sa:

- Finns väl ingen göteborgare som kan gå förbi en brant spricka.

Friskt uttryckt men vid en andra tanke så hör citatet hemma i samma låda som Piotr polkagristights. Dagens göteborgare går förbi sprickan för att klippa ett par bultar längre bort. På sista äventyrsleden blir jag glad av att onsighta klippans finaste tur Neverest.

Ted nedanför och på Lego.

Lördag efter lunch och jag sitter i bilen på väg norrut. I Kungelf är det kö och den somriga ritualen att dra på högsta värmen på högsta hastigheten för att undvika att bilen börjar koka gör årspremiär. På Häller råder det aktivitet. Det sends i värmen. Fredrik kortar av dynon till höger om Springboy med ett par meter när en liten liten crimp hittas. Spring Girl blir namnet. Stort grattis Fredrik!

1 Emil sätter fingret på begreppet lajfstalj 2 Pontus ägnar sig åt Pervers Travers

Min tanke var att det ska bli schuckert att komma upp och bara klättra. Njuta av rena etablerade linjer tills fingrarna skriker efter nåd. Blir ett problem innan jag tar fram borsten och sopar av några rackare. Dagen avslutas med fina Alf. Spång som numera är local visar att han är på hemmaplan och visar ett par olika taktiker för att nå framgång. Även min kropp orkar upp efter en del försök. Posset drar till Ulorna för flyfishing, korvgrillning, brasa och viskykåsa. Fin kväll!

1 Ted på Alf 2 Walker ger beta 3 Session på ...kundvagn

Lång frukost i solen på söndagsmorgonen innan stora skaran dra till Lyse. Pontus, Ted å jag blir kvar ett tag och gör ett problem och får sedan pisque total på Lego. Varmt och fuktigt mellan blocken och att den grova stenen äter hud blir vår ursäkt för att sticka. Vi åker å gamar en stund vid ...kundvagn i Lyse innan hemfärd. Tack för en trevlig helg!

3 kommentarer:

Everyday climber sa...

Man tackar själv för en utomordentligt trevlig helg trotts missöden med pontus och en kött bit.
Traversen kommer härmed att få det fina namnet "Stopp i matstrupen" tillägnat Pontus.
Får åka till baka och sända mer i ulorna när huden är bättre ;)
Ses snart igen.
Mvh Ted

Anonym sa...

Tack alla för en trevlig helg!! Häller är grymmt bra!
Ulorna vill jag tillbaka till. Fanns ju endel kul problem och en femstjärnig camping!

Tack Ted för det fina namnet på traversen.;) Jag fick ju i allafall spendera en natt på sjukhus med söta sjuksköterskor, bariumkonstrast vätska och snarkande gubbar.
Vi får dra dit och sända snart igen!

/Pontus

Anonym sa...

Tack för en grym helg!! Fina bilder!
/F