26 maj 2008

Boxvik

Strax efter nio står vi på parkeringen vid Boxvik på Orust. Är inte det imponerande så säg. Vi promenerar bortåt blockkaoset och Walker och jag spånar på om Boxvik kommer att generera problemnamn som Southpaw, Hopprep, Håkan Brock mm. Framåt lunch visar det sig att Boxvik även genererar namn med dragning åt logistik och spedition i och med Johans etablering av ”Sex laxar i en laxask” En lätt fyndig uppsyn kunde skönjas.

Johan Andersson på Sex laxar i en laxask

Herr Spång har Boxvik som sitt afterwork spot. Hade han inte delat med sig av sitt fynd så hade han förr eller senare blivit Gollumiserad vid någon hård sittstart för projekten och möjligheterna är otaliga och miljön är klassiskt sederande. Ett makalöst stenhav som för tankarna till Gloppedalsuret snarare än skärgården. Åsikterna om spotet är olika, min är att det är ett häftigt ställe med hårda linjer och vass klippa. Fräscha fingertoppar, många pads och en låda av Johans smakfulla kladdkaka är ett måste till nästa gång.

Fredrik Jutfelt har en taggig toppjugg för synen. Kolla in Niklas precisionsspot.

Walkers areteprojekt har stått emot två fighter, två matcher mot Apollo Creed. Nästa gång är det Clubber Lang som ska fightas. Sen Drago ovs. Men nästa gång sitter den, betan är biff och ilskan kraftfull. Om graden säger han W4, eventuellt W3 (den uppmärksamme märker att detta är första gången sendit nämner en grad på ett problem, personligt gradsystem men finns det något annat egentligen?). Hårt med andra ord.

1. Sendare är givmilda. 2. Ordinär bouldermiljö. Niklas beskriver miljön på ett par spots i STHML och vi begriper ingenting 3. Patrik drar sönder grepp, crashar och får ett par dingar.

Framåt eftermiddagen är vi många på plats. Le Joel, Helene, Omar, Ted, Ponta, Kim, Johan, Patrik, Niklas, Walker, Lina, Fredrik o jag. Förväntningarna på le Joel finns där men han sitter bara och fikar, ingen flashshow i armgång idag inte.

Är det Lina eller Walker som har fått fulbeta?

I bilen hem sätt det betyg på dagen. Bästa/sämsta problem samt utmärkelsen ris/ros. Sex laxar… blir mitt bästa, en vassa arete som sämsta för jag kom inte upp… Dagens ris går till den höga gravitationen och dagens ros som ursprungligen gick till the new spot ändras. Jag ger min ros till unge Patrik. Elitgymnast som han är så är han stark. Höjdpunkterna är hans urtoppningsmantling med armarna 1.5 meter isär och hans svar på frågan om han kan göra frontlevers – ”jag kan hänga så en stund. Jag kan även med en arm”. Jag vill se en utsträckt figure of four i romerska ringarna i London 2012.

Patrik Hagelin är nybliven sendare men tack vare sin gedigna gymnastikerfarenhet så vet han vad domarna vill se.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske Gbgs bästa blogg!

Anonym sa...

Det är jämnt skägg mellan Sendit och http://minblogg.bjornclimb.se/. Båda är intelligenta och välskrivna bloggar. Kanske Björns ironiska dadaism vinner i längden?

Anonym sa...

"Fing mig en tanki ihuvet att jag var för låst vid en sekvens, knödde in in högerfot på stargreppet istället och fick rejält tryck och kunde göra movsen statiskt, naaaaaaaaaaaaajs :D Gick på press och slant med foten igen, men abooo! Tog två minuters vila och sen åkte problemet ner, skon ramlade av i healhookmovet och jag var extremt nära att falla på alla de 5-8 sista movsen, avslutade toppen med sälen i panik :D"

Stor konst!

Anonym sa...

Jag är rörd över jämförelsen men min intention har aldrig varit att slåss om förstaplatsen.

/ J

Anonym sa...

Sorry Big J, mot en sådan ordkonstnär som BS så hamnar du på första förlorarplatsen. Starkt jobbat ändå och kom ihåg att det är inte viktigt att vinna utan att hamna på 8a.nu eller hur var det nu igen...

;p